onsdag 24. oktober 2012

Kickstart!

Opp med gleder, opp med sorger, opp og si god morgen - HAVRE!
 
I Helsedirektoratets kampanje, "Små grep, stor forskjell - råd for et sunnere kosthold", som ble lansert tidligere denne uka, serverte "Jonas og gjengen" - som jeg liker å kalle dem :) blant annet havregrøt. Og det er nok ikke så dumt, for det ikke uten grunn at det er mer enn smart å sette havregrøt på bordet.

Selv foretrekker jeg den til frokost. Det er så befriende kjapt å lage, det smaker godt, er fiberrikt slik at jeg holder meg mett lenge, og så har havre en gunstig fettsyresammensetning med alle disse gode fettsyrene(med andre ord også en bra hjernestarter sånn en altfor tidlig torsdag morgen).

For deg som er opptatt av karbohydrater, er det også greit å vite at havre inneholder langsomme karbohydrater som gjør at blodsukkeret holder seg stabilt, noe som blant annet kan motvirke diabetes type 2. Havre skal også virke gunstig på hjertehelsa di.

Altså, havre = enkelt, godt, kjapt og sunt. Du trenger vel ikke flere gode grunner da?

Jeg koker havregrøten med lettmelk og tilsetter en liten neve valnøtter(flere gode fettsyrer) og solbær eller blåbærsyltetøy, gjerne et med lavt sukkerinnhold, eller en blanding av syltetøy og rene bær(C-vitaminer og antioksidanter!)

Mmmmmm! Klar for dagen! Hvordan lager du din frokosthavregrøt? Har du gode, fristende tips?


Foto:EBW/Nordisk Diett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar