mandag 16. mai 2011

Godt og norsk!




Hva er vel mer naturlig enn å tenke norsk mat på selveste 17.mai! Det gjør du sikkert allerede, for det er jo dagen for koldtbord og buffet, for pølser og laks, eggerøre og spekeskinke. Potetsalat og ikke minst bløtkake!

Men jeg syns også det er dagen for å tenke hvordan jeg kan bruke de fantastiske norske råvarene på nye, gode og ikke minst enkle måter, for er det noe jeg ikke ønsker, er det å bli stående på kjøkkenet på 17.mai eller andre festdager for den saks skyld, mnen jeg står der gjerne litt på forhånd for å planlegge, slik at alle kan kose seg på selveste dagen når vi skal feire.

Jeg har skikkelig sansen for fingermat, eller kall det gjerne tapas på norsk. Masse forskjellige deilige retter du kan kose deg med lenge.

Det er også noe av det som har påvirket oppskiftene mine med norske og nordiske råvarer i Nordisk Diett - lev sunt og godt med norsk livssstil(http://www.gyldendal.no/) den siste boka mi som jeg har laget sammen med Jeanette Roede.
En vinklubb i Bergen hadde den store gleden av å få servert en fire retters middag basert på oppskriftene i boka forrige uke. Det ble stor stemning(ikke bare på grunn av vinen) fikk jeg rapportert etterpå. Fem damer hadde kost seg skikkelig med matretter med norske råvarer satt sammen med litt ny vri. Enkelt var det også, kunne vertinnen opplyse. Det var så deilig å kunne lage en festmiddag uten for mye stress. Menyen besto av spinatsalat med "soltørkede" tomater, hvit geitost og solbærdressing, Carpaccio av Salmalaks, lammefilet med bakte rødbeter, og blåbærbrulee. Alle oppskriftene finner du i Nordisk Diett(http://www.gyldendal.no/)
Du trenger ikke vinklubb for å bruke oppskriftene heller. Det holder med en festdag, eller en helt vanlig hverdag.

Jeg ønsker deg en fantastisk 17.mai og en deilig uke i mai!

EB:)

















http://www.ellenwollen.no/ kan du finne flere oppskrifter på retter både fra boka, og andre oppskrifter jeg lager basert på ferske, gjerne norske og nordiske råvarer.






























Det skal være enkelt - men det skal også være godt, og sunt. Rett og slett - en ren nytelse!






























Kos deg, og ha en strålende 17.mai og fine vårdager framover!






























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar