mandag 7. november 2011

Liker løk

Når jeg kan spise det jeg har dyrket selv, da blir jeg ekstra glad. Da vet jeg at råvarene er rene, uten noen som helst hemmeligheter i form av sprøytemidler, tilsetningsstoffer eller kunstgjødsel.
I dag var lykken komplett når jeg kunne knuse fire egg fra lykkelige høner i min egen hønsegård, og skjære egendyrket gul løk til jeg grein. Og det var jo bare å grine av glede, for jo mer du griner av løk, jo mer gode antioksidanter inneholder den, i følge http://www.bama.no/

Filodeig fra fryseren, 2 løk i skiver, 4 egg og en halv desiliter fløte, samt en stoor neve oregano, og litt ost på toppen. Gjerne parmesan. Jeg brukte norsk chevre som jeg smuldret oppå. Og så hadde jeg det jeg trengte for en deilig løkpai for 2 sultne, eller fire litt mindre sultne, kanskje helst lunsjsultne personer.
Og så var det det med grininga da. Det er egentlig ingen grunn til å grine når du skjærer løk.Heller tvert imot. Løk inneholder masse gode plantestoffer, såkalte fytokjemikalier, som er sterke antioksidanter i planter. De viktigste av disse som finnes i løk er en type svovelstoffer. Og som sagt, jo mer lukt, jo mer helse! Svovelstoffene skal, sammen med en annen antioksidant, quercetin være spesielt gunstige for å motvirke utviklingen av kreft, spesielt kreft i spiserør, mage og tarm. Grunnen er at svovelforbindelsene i stoffene får fart på rensesystemer som fjerner kreftframkallende stoffer.
Når jeg får vispe mine intenst gule eggeplommer sammen med karamellisert løk stekt i god olivenolje, tilsatt masse fersk oregano(som forøvrig også inneholder gode antioksidanter), helle massen i en form(22 cm) "lainet" med filodeig, lag på lag, og sette den i ovnen på 200 grader i en halv time, da kjenner jeg at det skjer noe.
Og når denne løkterten, eller paien, står på bordet, servert med deilige raf-tomater og ruccola vendt i enda mer god olivenolje, da kan jeg tørke tårene og glede meg over en enkel, deilig, kjapp middag med masse god smak som jeg vet gjør noe ekstra for meg også. Rett fra min egen jord, til mitt eget bord. Og vet du hva? Du kan selvsagt kjøpe de samme ingrediensene og få akkurat like mye glede, smak og helse ut av det du også!
EB :)

1 kommentar:

  1. Da kjenner du at det skjer noe, ja det skal du jammen få meg til å tro :-) Høres deiliglekkert ut, og er registrert i langtidsminnet!

    SvarSlett