torsdag 31. mars 2011

Ta en tomat - ta to!



Er det mulig, tenker jeg, å la det ha gått så lang tid siden sist jeg postet noe på Hannahs Hage? Det er visst det, og det er jo ikke så unaturlig heller, siden vinteren sitter som en stram, hvit klo over jorda ennå. Da går vi hageelskere i hi, mens det verker i fingrene.

Men nå kjenner jeg det, jeg kjenner det virkelig, at det kribler etter å begynne, og siden jeg ikke kan begynne ute, får jeg gjøre det inne. Og det er ikke så dumt, for det er tid for tomater. Deilige, saftige, sunne tomater!

Var på P2 i går og snakket om den, tomaten. Det ble faktisk et lite intervju til ettertanke, og fortanke for den saks skyld, for jeg fikk tenkt litt igjennom hvorfor jeg er så glad i det røde(og grønne, og rosa, sorte, gule, oransje og purpurfargede) bæret.

Den er ikke bare supersunn på grunn av den sterke antioksidanten, lykopen, kjent for sine kreftforebyggende egenskaper. Hva er kjølekapet uten ferske tomater, eller skapet uten tomater på boks?

- Mange mener de ikke smaker noe, sa damen på radio, og det er mange barn som ikke liker den.

- Men da får vi varme den opp, da, sa jeg. Ikke bare fordi den er kjempegod med løk, oregano, hvitløk og olivenolje, men varmer du den opp får antioksidantene også større effekt, så den blir enda sunnere! Så gjør det noe, da, da, at barn helst spiser tomatsaus, når du både kan bruke det til utrolig mye, og det gir ekstra helsegevinst?

- Hvordan kan vi dyrke den selv da, spurte radiodamen.

- Jo, nå skal du høre, sa jeg:

Start inne nå, og når planten din er 10 cm, planter du den ut i en potte på terrassen. Er det fare for nattefrost, tar du den inn om natten, og så setter du den ut igjen om morgenen. Og den trenger mye lys og varme, og ikke så mye regn, og så må du sørge for at den får jevnlig påfyll av mat i form av flytende næring, og også i den jorda du planter den i. Den må du også forberede skikkelig med gjødsel.

Og vil du at barna skal spise mer friske tomater også, så skal du ta dem med på å male på pottene først, og plante sine egne cherrytomater, som bare de får plukke fra. Det blir som en liten godtepose! Garantert suksess!

Kjenner du at du er utrolig klar, nå? Det gjør jeg også!

Vil du ha flere detaljer om hvordan du planter og dyrker tomater og andre grønnsaker inne nå, så kan du sjekke ut Hannahs Hage, du får kjøpt den her: http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Hage/Hannahs-hage

En liten ting til, har du hørt om Miss Hot Tomato? Det er ingen ringere enn Tracy Griffith, søstera til Melanie(dama til Antonio), som har fått den tittelen. Av tomatkongen selv, Gary Ibsen. Sjekk ut http://www.tomatofest.com/, verdens beste tomatside!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar