tirsdag 20. november 2012

Supperåd!

Jeg elsker supper. Tenk å putte alt du kan tenke deg av godsaker i en bolle. Varmende, godt, enkelt og supersunt i tillegg.
 
 
Når jeg lager supper tenker jeg at jeg har anledning til å lage en skål full av varm digg. Det blir liksom ikke det samme å legge en diger haug med grønnsaker på en tallerken som å fylle en bolle med akkurat det samme. Suppe er kos i vinterkulda. Supper er komfortmat. Og supper kan godt være middag. 
 
Gå for grønt!
Grønne grønnsaker er noe av det sunneste du kan få i deg! De er proppfulle av fiber, vitaminer, mineraler og plantestoffer som beskytter deg mot hjertesykdommer, diabetes og sannsynligvis også kreft. I tillegg er de utrolig gode. Jeg velger å få i meg så mange som mulig av dem ved å putte alle i en bolle. Jeg kaller det grønn glede.

Oppskrift på grønn glede
(4–6 personer)
Til denne suppa samler jeg rett og slett de lekreste grønne grønnsaker jeg vet om og som passer i en suppe, og nyter hver eneste dråpe!

2 liter grønnsakbuljong
1 stor purre
250 g spinat (eventuelt samme mengde nesler)
250 g grønne erter, gjerne frosne
1/2 squash
 1 liten brokkoli i små buketter
250 g aspargesbønner eller brekkbønner
En neve blandede, friske urter, som for eksempel oregano, timian og koriander eller gressløk.

Skjær purre og spinat i strimler.
Skjær squashen i små terninger, og aspargesbønnene i biter.
Kok opp buljongen. Legg i grønnsakene, og la småkoke i ti minutter.
Salte og pepre suppa etter smak og server med godt grovbrød til.

Dette kaller jeg grønn glede!(Foto: Ellen-Beate Wollen/Nordisk Diett) 
 Rotgrønnsaker hører også vinteren til, og da er betasuppe helt fantastisk! Min mor har alltid brukt timian i betasuppa. Det syns jeg også er utrolig godt. Dessuten er rotgrønnsaker også fiberrike, og velger du kålrot som en av hovedingrediensene får du masse C-vitaminer, mens gulrøttene gir deg betakarotener, sterke antioksidanter, og løk og purre gir deg gunstige svovelstoffer. Holder det, vel?
Ta alt du kan komme på av rotgrønnsaker og putt det i en suppe(Foto: Ellen-Beate Wollen/Nordisk Diett)
Den beste betasuppa med kål og timian
(6 personer, eller en stooor gryte!)
Jeg har ikke kjøtt i betasuppa, men ønsker du det, er både saltkjøtt og ikke minst rester av fenalår fint å bruke.  

4 liter grønnsakbuljong
200 g kokte byggryn
1/2 kilo gulrøtter
1/2 kålrot
1 sellerirot
1/2 kålhode
1 gul løk
1/2 kg poteter
2 purrer
1 potte frisk timian

Skjær grønnsakene i biter, så store som du liker.Hakk timian og ha i gryta sammen med grønnsaker, byggryn og buljong. Kok på middels varme til grønnsakene er møre og fine, uten å koke i hjel.


Ekte betasuppe med byggryn!(Foto: Ellen-Beate Wollen/Nordisk Diett)

 Server rykende varm med godt grovbrød til. 
Gled deg!
EB :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar