tirsdag 30. oktober 2012

Bakt Fish n Chips

Noen ganger er det bare noen små, enkle grep som skal til før den fristende, klassiske retten blir hakket sunnere - uten å bli noe mindre god av den grunn - snarere tvert imot, tenker nå jeg.

Da jeg for mange år siden studerte i Skottland, besøkte jeg en fiskerlandsby i Fife, Anstruther og den like berømte Anstruther Fish Bar, som etter sigende skal ha verdens beste Fish and Chips. Og de har jo det. Når den klassiske retten blir laget skikkelig, er det få ting som kan slå den. Fersk fiskefilet, omgitt av sprø "batter" med øl, og skikkelig "chunky" chips til. Alt fritert til perfeksjon. Fantastisk!

Men nå har det seg sånn, at fritygryta får ingen fast plass på min kjøkkenbenk, derfor blir det heller ikke ofte jeg lager Fish and Chips på den klassiske måten som de gjør så bra i Anstruther. Men denne versjonen, derimot, ja den kan du ha til middag så ofte du vil. Godt smaker den, sprø og gyllen er den, chips får du til, og sunn er den også. Hemmeligheten ligger i å bake den i ovnen i stedet for å fritere den. Hva skottene sier til det, får jeg sikkert vite neste gang jeg besøker Fife og Anstruther. I mellomtiden nyter jeg min bakte "Fish n Chips".


Deilig og sprø fish n chips!
 

Bakt Fish n Chips:
(4 personer)
4 store poteter med skall, skåret i tykke strimler og skylt godt.
4 fiskefileter, gjerne av torsk eller lyr
Litt olivenolje
1 pakke Cherrytomater

Brødkrumme:
noen skiver gammelt, tørt brød
1 hvitløksfedd
noen never friske urter, for eksempel oregano og persille
salt og pepper etter smak
Kjør med stavmikser eller i en blender til alt er blandet og finkornet.
Sett ovnen på 250 grader og sett på en gryte med vann
Kok potetstrimlene i fem minutter i kokende vann med litt salt i. Ta opp og tørk på håndkle eller kjøkkenpapir. Legg i et ildfast fat og sett i ovnen. Stek i 15-20 minutter til potetene er sprø og ferdig bakte. Vend gjerne på dem et par ganger innimellom, uten å slippe ut for mye varme.
Ta ut og sett til side.

Legg fiskefiletene i en ildfast form smurt med litt olivenolje
Dryss på brødkrumme på hver filet
Legg gjerne tomatene sammen med fisken i det ildfaste fatet. Da blir de deilig myke og bakte.
Klunk litt olivneolje utover på toppen av fisk og tomater
Stek i ovnen til brødkrummen er sprø og fisken gjennombakt. De siste fem minuttene setter du formen med potetene inn sammen med fisken.
Server med tomatene, eller eventuelt litt kokte erter most med smør og smakt til med salt og pepper(mushy peas) Det kan du også bruke som erstatning for potetene hvis du er en av dem som foretrekker middag uten poteter.

Kos deg!
EB :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar