tirsdag 9. oktober 2012

Varme frokostfristelser!

Engelskmennene kaller det "scrambled", spanjolene "revuelto", og vi kaller det "røre". Felles er at du kan smelle det sammen på et par minutter av et egg eller to. Men hvorfor ikke prøve noen mer kreative - og like enkle varianter?

Laks og eggerøre er supergodt, eggerøre med gressløk også. og så stopper det liksom opp akkurat her. Vel, ikke alle steder. Jeg innrømer at noe av det aller beste når jeg er på ferie i Spania, er å gå og spise frokost. En kaffe med melk, takk, et glass ferskpresset appelsinjuice, en toast med tomatrøre, og til slutt: En "revuelto" av det som måtte finnes. Jeg kan få den med grillede auberginer, med squash, spinat, tomater, eller med blodpølse. Akkurat den siste varianten er jeg litt mer usikker på...                                          
Men det jeg elsker med disse eggerørene, er at du rett og slett tar noe godt i små biter som du steker i litt olivenolje i panna, og når det er ferdig, samler du det i midten av panna, og så knuser du et egg midt oppi mens du, riktig, rører, eller "velter" det godt rundt til egget er stekt.
Ett egg, litt revet squash og noen tomater. God morgen!
Akkurat nå har jeg mye squash i min spanske kjøkkenhage, så min favoritt til frokost er med revet squash og løk i strimler som jeg surrer i panna. En annen variant er med hakkede tomater, og så var det denne med blodpølse, da, men den, vel, den lar vi ligge.
Jeg syns det er et supert frokostalternativ, eller som en rask smårett, og den krever mindre tid enn både omelett, frittata og eggerøre. Noen skiver agurk og tomater ved siden av og så har du en super start på dagen. Nei, du trenger egentlig ikke brød, og vil du ha det, vel så ta en grovskive ved siden av. Det blir aldri kjedelige frokoster av slike enkle fristelser!

Ha en god dag!
EB :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar