onsdag 25. april 2012

Fornye seg - eller dø...

En spansk venn av meg fikk kommentaren hva i all verden han gjorde på Facebook, og svaret hans var: "Renovarse - o morir": Som blir noe sånt som: "Fornye seg - eller dø". He, he, det går an å legge mye i det uttrykket. Jeg tolker det selvsagt på min måte - i forhold til mat. Hverdagsmat. Finne på noe nytt, sunt, godt, enkelt, spennende - hver dag. Hvis ikke...vel, du dør vel ikke akkurat, men "steik"(som vi sier på mitt språk), så kjedelig det blir, og i verste fall kan man jo faktisk gi opp. Enten bare kjøre på med det samme dag ut og dag inn, eller slenge de samme ferdigpakkene i ovnen eller mikroen dag ut og dag inn. Det er dødt det! Det blir ikke mye matmoro av slikt. Men hva gjør du da? Med kyllingfileten - eller laksefileten? Som kanskje er to av de tingene vi bruker aller mest av for tiden, og som jeg er helt sikker på føler at hvis du ikke finner på noe nytt nå, ja så er det over og ut!
Jeg prøver å fornye meg med å gå litt utenfor rammene mine om hva en middag skal være. De traurige tre komponentene: Fisk/kjøtt, poteter og grønnsaker. Gjesp! Kjører heller to. Fisk/kjøtt - og noe spennende til. Det funker så det suser. Enkelt blir det, godt også. Som denne lakseretten for eksempel. Jeg får vel kalle den:

"Renovarse - o morir"
4 personer:

4 laksefileter uten skinn og bein, delt i terninger som passer på et grillspyd
sorte eller hvite sesamfrø

Saus/marinade hvor du blander sammen alle ingrediensene:
1 dl soyasaus/terriyakisaus
1 ss flytende honning
1 tommelfingerstor bit fersk ingefær, raspet
1 hvitløksfedd, skrelt og raspet
2 ss sitronsaft
1 ss riseddik
Litt tørket chilli(etter hvor sterkt du liker det)

Grønn puré, hvor du koker alt til det blir mykt i grønnsakbuljong, heller av buljongen(sett litt til siden for å justere tykkelsen på puréen), kjører det til en puré med stavmikser, tilsetter 1 spiseskje olivenolje og smaker til med salt og pepper: 
4 dl frosne, grønne erter
1 brokkoli i buketter
1 purre
2 store never spinat
2 skrelte hvitløksfedd
1 liter grønnsakbuljong
Salt og pepper

Vend lakseterningene i marinaden. La ligge ti til femten minutter mens du lager puréen.
Vend terningene i sesamfrø, tre dem på grillspyd, og stek på middels varme i stekepanne til laksebitene er akkurat stekte. Ikke tørre. Legg puré på tallerkenen, hell litt av marinaden rundt, og legg laksespydene oppå. Hell gjerne en skvett marinade over laksespydene også.

Er ikke det en bra fornyelse av laksen, kanskje?
En god dag til deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar